Bauer Media uppmärksammar Fotbollströjefredag

12 april 2024 - Senast uppdaterad 13 maj 2024

Idag går Barncancerfondens projekt Fotbollströjefredag av stapeln. Projektet är en manifestation i kampen mot barncancer. För andra året i rad enas fotbollssverige för att stödja barn och familjer som drabbats av barncancer genom att ha fotbollströjor på sig hela dagen och bidra genom att swisha en gåva till Barncancerfonden.

Bauer Media samarbetar sedan tidigare med Barncancerfonden genom Nallekonserten och uppmärksammar idag Fotbollströjefredag på flera sätt.

- Vi har ett fantastiskt fint samarbete med Barncancerfonden där vi tidigare haft Nallekonsert och nalleturnén tillsammans och det är en självklarhet för oss att lyfta även detta viktiga och fina initiativ. Barn och cancer hör inte ihop, så vi gör allt vi kan för att samla in pengar, underhålla och informera med de kanaler vi har, säger Elin Lindberg biträdande produktchef Mix Megapol.

Mix Megapol och Gry Forssell med vänner hade besök av Janne Andersson som är förbundskapten för Barncancerfondens fotbollslag.  Med Janne var även en av superhjältarna i laget, Lexie, 7 år från Uppsala, som berättade om  hur det var när hon drabbades av barncancer, och hur de firade när hon gjort sin sista behandlingsdag. Lexie överraskades också av idolen Filippa Angendahl från damlandslaget, när hon gick ut från Mix Megapols studio.

Janne Andersson kommer även gästa Manchester United-fanet Lotta Bromé och summera dagen.

- Vi är otroligt tacksamma för att Bauer Media är med oss i kampen mot barncancer. Engagemanget för Fotbollströjefredag är helt otroligt. Det här är en dag när fotbollsspelare, fotbollsprofiler, klubbar, företag, barn, unga och gamla i hela landet går samman och visar stöd för drabbade barn och familjer. Förra året lyckades vi samla in hela 2,2 miljoner kronor till den livsviktiga barncancerforskningen. Det hoppas vi överträffa i år, säger Anne Bergsten, projektledare för Fotbollströjefredag på Barncancerfonden."

Även Rockklassiker uppmärksammar dagen genom att programledare sänder radio i sina finaste fotbollströjor och några av Podplays största poddare sprider budskapet om dagen i sina kanaler.

Anders Edholm

Pressansvarig Bauer Media