Radiospotcupen - en ny tävling där Sveriges mest kreativa radioreklam belönas och uppmärksammas.

19 september 2023 - Senast uppdaterad 24 november 2023

Initiativet till Radiospotcupen kommer från en gemensam insats att prisa kreativ radioreklam över bolagsgränserna och arrangeras av produktionsbolaget Flickorna Larsson tillsammans med Viaplay Group Radio och Bauer Media.

Radiospotcupens syfte är att uppmärksamma och belöna Sveriges mest kreativa radioreklam. De inskickade bidragen tävlar under hösten 2023 mot varandra i en ”cup-tävling”, där det vinnande bidraget varje omgång går vidare till nästa delfinal. Vinnaren presenteras den 7 december och får en radiospotkampanj i Viaplay Group Radio och Bauer Medias radiokanaler.

• Det finns radioreklam som verkligen känns i hela kroppen när den spelas och på riktigt kan skapa beteendeförändring. Men tyvärr finns det precis lika många radiospotar som är oengagerade och är plikttroget framtagen för att fylla ett hål i mediemixen. Med det sagt så är vi övertygade att lite mer engagemang, tid och glädje kan bidra till att skapa ännu kreativare och skarpare radioreklam som skär igenom bruset och samtidigt skapar större uppmärksamhet, och det är den typen av spotar vi vill slå ett extra slag för i och med denna tävling. Vi vet ju alla att radioreklam är snabb, har en hög räckvidd och är kostnadseffektiv. Så låt oss nu använda oss av radions fördelar och ta radioreklamen till en ny nivå, säger Daniel Kilgren på Flickorna Larsson.

Om tävlingen:

Radiospotcupens syfte är att uppmärksamma och belöna Sveriges mest kreativa radioreklam. De inskickade bidragen tävlar under hösten 2023 mot varandra i en”cup-tävling”, där det vinnande bidraget varje omgång går vidare till nästa delfinal.

Vinst: Vinnaren får en radiospotkampanj i Viaplay Group Radio och Bauer Medias radiokanaler.

Antal tävlingsplatser: 16

Respektive tävlingsbidrag sänds minst en gång i Viaplay Group Radio och Bauer Medias radiokanaler under tävlingsperioden.

I anmälningsavgiften ingår: Anmälningsavgift till Guldäggets kategori Audio.

”Först till kvarn-principen” tillämpas, vilket innebär att när dom 16 tävlande platserna är fyllda stängs tävlingsanmälan.

Viktiga datum

Anmälan öppnar: 19 september

Anmälan stänger: När de 16:e bidraget inkommit dock senast den 24 oktober

Tävlingen pågår on air: 13 nov – 6 dec och vinnaren presenteras den 7 december

Juryn består bland annat av:

Josephine Wallin Ankarstrand, Senior art director på Nord DDB, Hanna Belander, marknadschef på Nordax Bank, Magnus Jakobsson, kreatör, Malin Wikerberg, Copywriter & Konceptstrateg på Garbergs Malmö och Pontus Ekström, copywriter på KING.

All information om tävlingen hittar du på www.radiospotcupen.se

Presskontakt Flickorna Larsson:

Daniel Kilgren 0707886027 – daniel@flickornalarsson.se

Presskontakt Bauer Media:

Anna Chrona – 0735088803 – anna.chrona@bauermedia.se

Presskontakt Viaplay Group Radio:

Mikael Gutgard – 0736992012 - mikael.gutgard@viaplaygroup.com

Susanne Nylén – 0736992347 – susanne.nylen@viaplaygroup.com