Urstark sommar för Bauer Media
16 augusti 2024 - Senast uppdaterad 2 december 2024
Under juni och juli har Bauer Media tydligt varit lyssnarnas förstaval när det kommer till kommersiell radio. Rockklassiker har gjort sin bästa julimånad någonsin och Mix Megapol gör sin bästa juli sedan 2018 när det kommer till andel av det kommersiella lyssnandet.
- Sommaren har de senaste åren varit starka månader för radio och det är extra roligt att så många lyssnare har valt att spendera sin sommar med just vårt innehåll. Tendensen med ökade marknadsandel har vi dock sett under hela 2024, vilket är ett gott betyg till vårt arbete med att erbjuda våra lyssnare ett kvalitativt innehåll, säger Anna Rastner, Content Director på Bauer Media Sverige.
Det är tydligt att semesterfirarna har rattat in Mix Megapol som spelat 100% musik på svenska under sommaren. Inte sedan 2018 har Mix Megapol haft en så stark kommersiell andel som nu i juli då siffran landar på 27,7%. Även Rockklassiker noterar den högsta kommersiella andelen någonsin för en sommarmånad med 13,1% i juli. Totalt sett landar Bauers kommersiella andel på 63,3% i juli. Sedan årsskiftet har Bauer Media ökat sin kommersiella marknadsandel med 5,2%.
- Vi är jätteglada att Bauer Media går mycket starkare än marknaden. Vi har sett ett stort inflöde av nya kunder under 2024 som vill jobba strategiskt med ljud i sin totala strategi, säger Johnny Strömgren, Sales Director på Bauer Media Sverige.
Sommartider är radiotider. Bauerstationerna har under sommarmånaderna i snitt haft 3,9 miljoner lyssnare per vecka. Förutom framgångarna för Rockklassiker och Mix Megapol går de mindre lokala radiostationerna som exempelvis Vinyl som ingår i Bauer, också väldigt bra med fina ökningar i juli för såväl lyssnarandelar som rating.
Den nya vd:n Bodil Ehlers, som började i början av juni, är glad över framgångarna för Bauer Medias radiokanaler.
- Konkurrensen om konsumenternas tid och framför allt lyssnarnas öron har vuxit de senaste åren. Sommarens resultat visar att vi har lyckats ta fram innehåll som intresserar våra lyssnare. Resultaten bekräftar vår tro på den ljusa framtiden för ljud och radio.